Bródy János, Szörényi Levente, Alföldi Róbert
Az
ész megáll, egy művészeti produkció ellen tüntetést szervezni és ehhez még az
államgépezet asszisztál is. Egyszerűen elképesztő. Ez nem más, mint a
történelmi tények (a lakosság felének kiirtása melletti erőszakos hittérítés, stb.)
tudatos figyelmen kívül hagyása. Példa nélküli eset, legalábbis a civilizált
nyugati világban.
Persze
Oroszországban (Szentpéterváron) Putyin demokratúrájában előfordult ilyesmi a
napokban és a hét egyik vezető híre lett. Egy képzőművészeti magángalériáját géppisztolyokkal
rohamozták meg a rendőrök és zsákmányként magukkal vittek négy festményt, azzal
a váddal, hogy "botránykeltők". A négy tabló politikusokat ábrázol
szokatlan beállításban. Putyin elnök az egyiken rövid hálóingben, a másikon
feje fölött mennyei glóriával, egy másikon Medvegyev kormányfő is ledér
öltözetben, kacér bugyiban és melltartóban. A festő azt akarta illusztrálni,
hogy ebben a „toleráns rendszerben”, milyen tűréssel kezelik az egyneműek
szerelmét. Mikor megtudta, hogy a hatóságoktól milyen fogadtatást kapott négy
műve, repülőjegyet vett az egyik éppen elérhető koppenhágai járatra, és két
napja valahol Nyugat-Európában remeg, elérik-e ott is a megtorló kezek. Na ehhez
képest, ugye a művészi szabadságnak milyen paradicsoma Magyarország?
Ez
a világgá röppent friss kulturális esemény arra serkentette a Le Monde moszkvai
tudósítóját, hogy vezércikket küldjön redakciójának úgy általában
túl a kultúrán, mi vezeti Putyint a nemzetközi színpadon is. A francia tudósító
elemzésének címe: "Putyin, mindenki ellen". És lefesti, hogy a Kreml
mai ura azt vallja, országa magányos "ostromlott erőd", galád külső
hatalmak törnek ellene, védekezésre kell berendezkednie. Az orosz rendőrség figyelmeztette
a külföldi újságírókat: nem kell fölfújni ezt a szentpétervári galéria ügyét.
Pár napon belül ugyanis Nagy Péter cár városa ad otthont a G20-ak
csúcsértekezletének.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése