2012. május 25., péntek

A futball EB: történelmi aspektusból nézve..

...illetve lengyelországi helyszínei...

Gdansk (leánykori nevén Danzig): Pomeránia történelmi belvárosa a Motlawa folyó mellett, ma…

A férfiszíveket megdobogtató és hamarosan kezdődő 2012-es foci Európa Bajnokság lengyelországi helyszíneiről készítettem egy képes összeállítást. Valamennyi közül nekem legszebb Gdansk.  

Emlékeimben azonban nemcsak ez a mostani, hanem az a kép is elevenen él, ahogy 1967. nyarán, az akkori fiatalok divatos Lengyelország-járása során a II. világháború sebeivel borított várost és a hozzá közeli Westerplatte-t megismertem.

E mára szép városok, melyekre lengyel barátaink oly büszkék és kicsinosításukért az elmúlt húsz évben rengeteget tettek, a történelem hosszú évszázadai folyamán porosz, illetve német Hansa-városok voltak (kivétel persze Varsót).

Íme Sztálin szép, a Potsdami Egyezmény örvén elért eredménye: a lengyel határ Nyugatra tolása, azaz az „Odera-Neisse” határ. A határ, amelybe Konrad Adenauertől kezdve egészen Willy Brandtig Nyugat-Németország nem akart belenyugodni.

Mára e határ Európa megkérdőjelezhetetlen realitása, és az EB okán modern sportlétesítmények épültek a néhai poroszországi városokban, ahol a bajnokságra látogatóknak e történelmi háttér szép turista-látványosság lesz. History by the Way…

A gdanski (danzigi) stadion, ahol június 10-én a Spanyolország-Olaszország, június 14-én a Spanyolország-Íroszág és június 18-án a Horvátország-Spanyolország mérkőzések lesznek.

Az EB  Varsóban a Lengyelország-Görögország meccsel veszi kezdetét.

A új Nemzeti Stadion esti kivilágítása a nemzeti zászló színeiben.

Poznan (leánykori nevén Posen) Lengyelország ötödik legnagyobb városa. E képen a Főtéren lévő városháza és a katedrális.

Poznan futball szentélye, ahol június 10-én ír-horvát, június 14-én olasz-horvát és június 18-án olasz-ír meccs lesz.

Wroclaw (leánykori nevén Breslau): A főtér Lengyelország legszebb tereinek egyike..

..és a Századforduló-csarnok a város legismertebb épülete, mely az Unesco Világörökségének részét képezi.

A wroclawi stadion. Pázsitján rúgja majd a labdát június 9-én az orosz-cseh, június 12-én a görög-cseh, és június 16-án a cseh-lengyel nemzeti tizenegy.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése